Al die data, daar moet toch meer mee kunnen?

Margriet zit achter haar bureau en staart zich voor zich uit. Ze zit te peinzen over al die data in die ze in haar bedrijf heeft. Daar moet toch meer kunnen? Ze heeft een ontzettend goede data-analist op haar afdeling, Jiske. Waarom komt Jiske nou nooit uit zichzelf met verrassende inzichten uit de database? Soms lijkt het net of data-analisten een andere taal spreken.

Alles uit je database halen wat er in zit

Margriet is niet de enige. Veel managers hebben het gevoel dat ze niet alles uit hun database halen. In teams zijn het vaak de marketeers die met initiatieven en creatieve ideeën komen. Vaak gebaseerd op onderbuikgevoel en op eigen ervaring. Maar eigenlijk wil je dat je data-scientists, data-analisten en databasemarketeers met meer ideeën komen, met factbased inzichten waar niemand nog aan gedacht had.

De kennis van je dataspecialisten beter inzetten voor jouw organisatie

Hoe fijn zou het zijn als je slimme data-experts meer initiatief nemen en meer ondernemend worden? Dan kun je beter gebruik maken van die mooie gegevens die je in je bedrijf hebt, bijvoorbeeld om je klanten beter te begrijpen of om beter te zien waar kansen liggen voor je bedrijf. Het zou toch heerlijk zijn als je al die kennis die jouw slimme dataspecialisten hebben echt ingezet kan worden voor jouw organisatie?

Ieder bedrijf kan meer uit zijn data halen

Ja, maar hoe doe je dat dan? Hier volgen een paar tips om te zorgen dat jouw dataspecialisten meer uit je database halen:

  1. Geef analyse prioriteit en aandacht. Een goede analyse doe je niet eventjes tussendoor in de losse momentjes tussen deadlines en vergaderingen. Zorg dus dat een data-analist voldoende tijd heeft om ook echt bezig te zijn met goede analyses.
  2. Stel de juiste vraag. Het is meestal niet concreet genoeg wanneer je aan een data-analist vraagt om met interessante inzichten uit de database te komen. Maak specifieker waar je naar op zoek bent.
  3. Investeer in opleiding. Dit kunnen vakinhoudelijk opleidingen zijn, maar denk ook eens aan opleidingen waarbij dataspecialisten leren om data om te zetten in kennis en stuurinformatie.
  4. Fouten maken mag. Zorg voor een veilige omgeving om te experimenteren met nieuwe werkwijzen, methodes en tools.

Margriet, 2 maanden later…

Margriet zit tevreden achter haar bureau. Ze is blij dat de focus op haar afdeling nu veel meer verschoven is naar analyse. Ze heeft net een presentatie van Jiske bijgewoond. Uit Jiskes analyse blijkt dat de groep klanten die ze met hun campagne bereiken veel ouder is dan ze dachten. Met dit belangrijke inzicht kunnen ze de campagne nu heel gericht gaan aanpassen. Margriet verheugt zich nu al op alle mooie inzichten die er de komende tijd nog meer uit haar database tevoorschijn gaan komen.

Ben je ook benieuwd naar de verborgen schatten in jouw database?

Wil je het talent van jouw dataspecialisten beter inzetten voor je organisatie, maar heb je behoefte aan hulp? Ik ben dol op databases en help je graag!
Maak een afspraak voor een vrijblijvend kopje koffie.
Dan bekijken we samen wat jouw uitdagingen zijn en of ik je daarbij kan helpen.

Maak een afspraak

 

Wil je mijn artikelen voortaan in je mailbox ontvangen?

Dat kan! Vul hieronder je gegevens in dan stuur ik ze voortaan via e-mail.




 

 

Share on LinkedIn
Linkedin

Delen = lief