Carla’s marketing automation drama

Waarom heeft niemand me dit verteld? Denkt Carla boos. Carla is teamleider marketing automation. Zojuist heeft ze ontdekt dat 4 van hun succesvolle e-mail campagnes al 7 maanden geen berichten meer versturen. Door een update van hun systeem, 7 maanden geleden, wordt een veld in de database niet meer gevuld. Niemand had in de gaten dat door deze wijziging de e-mails niet meer verzonden werden. Het aantal aanmeldingen blijft hierdoor flink achter. Wat een drama!

Triggers die niet meer werken, teksten die niet meer kloppen, cijfers die achterblijven

Carla is helaas niet de enige die dit regelmatig overkomt. Het is een groot misverstand dat je niets meer hoeft te doen als je (e-mail) marketing automation eenmaal is neergezet. Het beheer wordt vaak vergeten, maar is wel belangrijk in een omgeving die continu verandert. Databases veranderen, klantwensen veranderen, wetten veranderen, en ga zo maar door. Als je als bedrijf alleen maar aandacht hebt voor het neerzetten van nieuwe campagnes, dan kun je van de een op de andere dag verrast worden door triggers die niet meer werken, teksten die niet meer kloppen, linkjes die op verkeerde webpagina’s uitkomen én cijfers die achterblijven.

Zekerheid dat je bestaande campagnes gewoon netjes blijven lopen

Veel managers vinden het veel leuker om met nieuwe dingen bezig te zijn dan met zoiets saais als beheer, maar het is natuurlijk wel heel fijn als je de zekerheid hebt dat je bestaande continu campagnes gewoon netjes blijven lopen en blijven kloppen. Je wilt de zekerheid hebben dat je klanten relevante informatie en aanbiedingen krijgen, je wilt blijven voldoen aan de wettelijke regels en je wil dat nieuwe aanmeldingen en leads moeiteloos blijven binnenkomen.

Iedere snel veranderende organisatie kan zijn marketing automation op orde houden

Je moet dan wel aandacht hebben voor het onderhoud en dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je kunt veel fouten voorkomen door een aantal dingen goed te regelen.

  • Zorg dat je goede rapportages hebt die mogelijke fouten op tijd signaleren.
  • Als er op je afdeling geen tijd is om zulke rapportages te maken, dan kun je het maken hiervan ook uitbesteden.
  • Maak van het bekijken van de rapportages een vaste taak en kom snel in actie als dat nodig is.
  • Zorg dat je daarnaast periodiek al je triggers evalueert. Plan dit in en doe dit ook écht.
  • Als je medewerkers het te druk hebben om alle bestaande campagnes zelf in de gaten te houden en periodiek te evalueren, denk er dan eens aan om deze werkzaamheden uit te besteden aan een ervaren databasemarketeer.

Carla, 4 maanden later

Tevreden bekijkt Carla haar verkooprapportage. Haar afdeling ligt goed op schema wat betreft de doelstellingen voor dit jaar. Sinds zij en haar team de vaste campagnes en triggers beter in de gaten houden kan haar afdeling veel sneller ingrijpen wanneer er iets niet meer klopt. Het is een heerlijk gevoel om te weten dat nu altijd de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal bij de doelgroep terecht komt. En voor de verkoopcijfers is het ook geweldig!

Wil je hier meer over weten? Ik help je graag!

Wil je ook je marketing automation op orde houden, maar heb je behoefte aan hulp? Ik ben dol op databases en help je graag!
Maak een afspraak voor een vrijblijvend kopje koffie.
Dan bekijken we samen wat jouw uitdagingen zijn en of ik je daarbij kan helpen.

Maak een afspraak

 

Wil je mijn artikelen voortaan in je mailbox ontvangen?

Dat kan! Vul hieronder je gegevens in dan stuur ik ze voortaan via e-mail.




 

 

Share on LinkedIn
Linkedin

Delen = lief