Hoe Kasper de werkdruk op de afdeling Marketing Intelligence vermindert

Kasper is er helemaal klaar mee. Honderden cv’s heeft hij de afgelopen maanden voorbij zien komen en het lukt maar niet om de capaciteit op zijn afdeling op orde te krijgen. De werkdruk is enorm en zijn medewerkers klagen continu. Steeds als een nieuwe medewerker net lekker zelfstandig aan de slag is, vertrekt er ook weer iemand. Dit zorgt voor een enorme druk op de senior medewerkers. Zij zijn veel tijd kwijt met het beantwoorden van vragen en het oplossen van fouten van de nieuwe medewerkers. Als dit zo doorgaat dan zullen ook de seniors vertrekken en dan is hij alle kennis kwijt.

Goede databasemarketeers zijn schaars

Kasper is niet de enige. Veel managers van Marketing Intelligence afdelingen hebben moeite met het invullen van lege vacatures op de afdeling. Bedrijven hebben steeds meer data en steeds meer bedrijven willen daar iets mee. Hierdoor zijn goede en ervaren databasemarketeers schaars geworden.

Als manager wil je managen en geen recruiter zijn

Hoe fijn zou het zijn als je als manager de basis van je afdeling wel op orde hebt? Een afdeling waar een gezonde verdeling is van meer en minder ervaren medewerkers. Waar kennis behouden blijft en waar nieuwe medewerkers snel productief zijn. Daar is het werk voor zowel de junior als senior medewerkers uitdagend en leuk. Dan kun je als manager echt doen waar je goed in bent, namelijk de afdeling verder brengen. Zorgen dat de potentie die in mensen zit echt gebruikt wordt voor groei van je bedrijf en het halen van resultaten. Iedere manager wil toch liever managen dan recruiten?

Nieuwe databasemarketeers kunnen binnen 2 maanden waardevolle analyses doen zonder dat de senior medewerkers teveel belast worden

Ja, écht het kan. Dit doe je door nieuwe mensen slim in te werken. Als je je nieuwe dataspecialisten niet in het diepe gooit, maar investeert in een goed inwerktraject zijn ze snel productief. Wat komt hierbij allemaal kijken? Hier komen een paar tips:

  • Zorg dat er een goed handboek is zodat nieuwe medewerkers niet alles hoeven te vragen.
  • Als er op de afdeling geen tijd is om zo’n handboek te maken, dan kun je dit ook laten maken.
  • Geef een nieuwe medewerker snel concrete opdrachten. Begin makkelijk en maak het steeds moeilijker.
  • Zorg dat er een vast aanspreekpunt (buddy) is voor je nieuwe medewerker en zorg ervoor dat die persoon hiervoor ook echt de tijd heeft. Hoe meer tijd en aandacht er in het begin is, hoe sneller iemand productief is.
  • Als je senior medewerkers het te druk hebben om mensen te begeleiden, denk dan eens aan het inhuren van een ervaren data-analist om je nieuwe mensen in te werken. Zo belast je je seniors minder.

Door slim opleiden snel productief

Door nieuwe medewerkers slim in te werken kunnen ze snel productief zijn. Dit zorgt voor goed gebruik van je capaciteit en uitdagend werk voor zowel junior als senior medewerkers. Daarmee kun je kennis behouden op je afdeling en de afdeling verder laten groeien en resultaten halen.

Kasper: 4 maanden later…

Kasper loopt fluitend over de afdeling. Zojuist heeft hij een belangrijke vergadering van het de raad van het bestuur bijgewoond. Razend enthousiast waren ze over de presentatie die was voorbereid zijn nieuwe medewerker Josje. Zonder zijn afdeling was het plan er niet door gekomen.

Wil je net als Kasper minder tijd kwijt zijn met capaciteitsproblemen op je afdeling?

Maar kun je wel wat hulp gebruiken bij het opleiden, begeleiden of inwerken van jouw nieuwe data-analisten, listmanagers, databasemarketeers of dataspecialisten?
Ik ben dol op databases en help je graag!
Maak een afspraak voor vrijblijvend kopje koffie. Dan bekijken we samen wat jouw uitdagingen zijn en of ik je daarbij kan helpen.

Maak een afspraak

 

Wil je mijn artikelen voortaan in je mailbox ontvangen?

Dat kan! Vul hieronder je gegevens in dan stuur ik ze voortaan via e-mail.




 

 

Share on LinkedIn
Linkedin

Delen = lief