Peinzend staart Irene voor zich uit. Ze heeft net een bila gevoerd met Andy, haar nieuwe database specialist. Hij is 23 jaar oud, cum laude afgestudeerd in econometrie en net 2 maanden binnen. Hij is superslim. Waarom lukt het hem dan niet om al die kennis in de praktijk toe te passen? Het lijkt wel of hij steeds onzekerder wordt. Tijdens de wekelijkse teamoverleggen zegt hij steeds minder.
Kennis toepassen in de praktijk
Deze situatie is niet uniek. Veel managers verwachten dat een pas afgestudeerde medewerker meteen zelfstandig aan de slag kan. Dat is echter niet hoe het in de praktijk werkt. Werken in een bedrijf is natuurlijk heel anders dan studeren aan de universiteit. Andere procedures, andere databases, ander werk en je komt als junior tussen ervaren mensen te zitten die het vaak heel druk hebben en die wel precies lijken te weten wat ze moeten doen. Jonge mensen worden daar onzeker van en dat zorgt er vaak voor dat ze minder presteren dan ze zouden kunnen.
Frisse ideeën en inzichten zijn waardevol
Doodzonde natuurlijk. Want zeker deze pas afgestudeerde dataspecialisten hebben veel kennis. Ze zijn op de hoogte van de nieuwste technieken en zijn nog niet bevooroordeeld. Die kennis wil je optimaal inzetten. Juist die frisse ideeën en inzichten zijn super waardevol voor je bedrijf.
Je kunt onervaren dataspecialisten binnen 2 maanden inwerken
Als je het slim aanpakt zijn junior medewerkers snel productief en kun je veel voordeel hebben van de kennis die deze nieuwe mensen meenemen. Slim inwerken betekent dat je nieuwe mensen niet in het diepe gooit, maar zorgt voor een goede start. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende zaken:
- Zorg dat je nieuwe medewerker een vast aanspreekpunt heeft die hem wegwijs maakt en waar hij terecht kan met vragen.
- Deze coach moet ook echt tijd hebben voor de begeleiding.
- Zorg dat er goede handleidingen zijn zodat je junior niet alles hoeft te vragen.
- Geef een nieuwe medewerker snel concrete taken, begin makkelijk en maak het steeds moeilijker.
- Stel duidelijke, realistische doelen en vier successen.
Irene, 4 maanden later
Glimlachend loopt Irene naar de coffee corner. Zojuist hadden ze weer teamoverleg. Andy presenteerde daar een geweldig idee waarmee ze hun bestaand churn model flink kunnen verbeteren. Sinds ze de begeleiding van Andy anders aanpakt is hij een stuk vrolijker en zekerder geworden. Hij komt nu regelmatig met geweldige ideeën waarmee ze nieuwe klanten kunnen werven en bestaande klanten kunnen behouden. Hij is echt een aanwinst voor het bedrijf!
Werk je ook met junior dataspecialisten?
En wil je hulp om ze beter te begeleiden? Ik help je graag!
Maak een afspraak voor een vrijblijvend kopje koffie.
Dan bekijken we samen wat jouw uitdagingen zijn en of ik je daarbij kan helpen.
Wil je mijn artikelen voortaan in je mailbox ontvangen?
Dat kan! Vul hieronder je gegevens in dan stuur ik ze voortaan via e-mail.